Investing in Media

July 12, 2023

Investing in Media

July 12, 2023
It began with the Communications Act in 2003, which, among other things, stipulated that intellectual property rights should remain with the creators and makers of audio-visual productions.

Governments like to engage themselves in media policy. Every new cabinet wants to get involved on this sexy subject. It is striking that in the Netherlands, little attention is paid to the future in this field: through a maze of committees, the focus is mainly on looking back at everything that went wrong in the past. And when it comes to making decisions of any importance - such as the investment obligations of streamers - the result is, to put it mildly, underwhelming.

The way things are done in the United Kingdom differs significantly. The creative sector in that country has experienced unprecedented growth in the last twenty years. It began with the Communications Act in 2003, which, among other things, stipulated that intellectual property rights should remain with the creators and makers of audio-visual productions. This, combined with the investment drive of multiple broadcasters, led to an unprecedented boom in audiovisual content production.

The government's policy was also stimulating and successful in the digital creative field. Shoreditch - a neglected area in the eastern part of London ten years ago - was developed as a hub based on the government's long-term vision and attracted many creative, digital companies. The neighborhood now thrives, much like the long-established television stronghold Soho.

The Johnson government deviated from this stimulating policy and pursued an ultraconservative, politically charged course. Johnson wanted to substantially reduce funding for the BBC and sell Channel 4. Striking, because it is precisely these two organizations that pour a significant amount of money into the British creative sector. Fortunately, with the fall of this government, these initiatives were also discarded, allowing both the BBC and Channel 4 to refocus on what they excel at: developing creative, high-quality programming in collaboration with the highly successful independent production sector.

The Sunak government is picking up the thread again and will make significant investments in the British creative sector. Sunak is introducing a new 'moonshot' goal, aiming to grow the British creative sector by fifty billion pounds! The program aims to create one million jobs in the British creative sector by 2030. The old tradition of thinking big is being embraced again. Interestingly, this development is widely supported by both Tories and Labour. The British creative sector has risen to become the second largest in the world.

The Netherlands can learn a thing or two from that. Our audiovisual sector was put on the map a quarter of a century ago by visionary entrepreneurs like John de Mol and Joop van den Ende. In their wake, a highly successful creative sector emerged. However, the Dutch government has repeatedly failed to give this position a boost through concrete and stimulating policies. We look backward rather than forward, impose weak investment obligations on streamers and have no sense of the 'big picture.' We have become small-minded thinkers.

You might also be interested in these articles...

Oege Boonstra interviewt Taco Rijssemus

Na een loopbaan bij de commerciële (SBS) en publieke (KRO-NCRV) omroep belandde Rijssemus bij producent IDTV, onderdeel van het Britse All3Media dat hem uiteindelijk richting Berlijn dirigeerde om ook de Duitse markt te veroveren. "Dat had ik niet verwacht, moet ik zeggen", aldus Rijssemus lachend. "Ik dacht: ze vragen me voor Amerika, of een bedrijf ergens in de UK misschien."

Wat trof Rijssemus aan en is Duitsland nog steeds 'de heilige graal'? "Je moet de balans vinden: hoeveel energie geeft en kost een baan je?"

READ MORE

Oege Boonstra interviewt Bert Habets

Hoe kwam deze student fiscaal recht en economie uiteindelijk in de mediawereld terecht en waarom wilde hij namens RTL zo graag Videoland overnemen? “We hebben daar veel van geleerd en ook heel veel fouten gemaakt, met name een deel infrastructuur totaal nieuw moeten bouwen”, blikt Habets terug. “Toen we 40.000 abonnees hadden, bleek het platform niet meer aan te kunnen…”

Inmiddels opereert hij vanuit München op de Duitse markt en past ook daar zijn ervaring toe met “het omkatten van een televisie- naar een streaming first-bedrijf.” Habets romantiseert zijn internationale carrière niet: “Je moet eerlijk zijn naar jezelf en het doen om de juiste redenen, anders wordt het gewoon een baan.”

READ MORE

Oege Boonstra interviewt Erik Huggers: pleidooi voor samenwerking

Huggers kan bogen op een rijke loopbaan, met achtereenvolgens Endemol, Microsoft, BBC, Intel, Verizon en ViVo als werkgevers. “Toen dacht ik: het is genoeg geweest met de executive carrière, ik ga me op iets anders richten. Ik ben tegenwoordig meer bezig met investeren en voorzitter of commissaris bij een aantal bedrijven.”

Waarom zijn de grote ambities met iPlayer bij de BBC niet waargemaakt en wat is de gedachte achter Everyone TV?

Zijn advies: “Kijk naar het model wat de Engelse broadcasters nu met Freely aan het uitrollen zijn!”

READ MORE