Podcast met Hans Bouwknegt en Arno Otto: de demystificatie van data

April 2, 2024

Podcast met Hans Bouwknegt en Arno Otto: de demystificatie van data

April 2, 2024
Hoe kan je als mediabedrijf je creativiteit ondersteunen door middel van data en AI, en daar ook nog zélf intelligentie door opbouwen?

In elke aflevering van de 3Rivers: Joost Mag Het Weten podcast wordt er één thema onderzocht. Een expert in het mediavak spreekt hierover met een van de mediaconsultants van 3Rivers. Het gesprek wordt geleid door Joost Koning. In de tweede aflevering worden AI en data gedemystificeerd door Hans Bouwknegt en Arno Otto.

Hans Bouwknegt is specialist in het hand in hand laten gaan van data met creativiteit. Hij behaalde zijn filosofie-PhD over conceptontwikkeling voor digitale media met summa cum laude. Momenteel adviseert hij verschillende mediabedrijven over hun data-strategie. Dit doet hij onder andere door middel van CIA; een tool om creativiteit te ondersteunen, bewijzen en verrijken met behulp van AI.

Arno Otto begon zijn carrière met advertenties en zoekwoorden op internet verkopen bij een bedrijf dat later door Google werd overgenomen. Later zat hij in in de board van onder andere RTL Nederland, P7S1 en Talpa Network. Tegenwoordig is hij een van de oprichters van Stichting Nederlandse Datakluis, wat onder de noemer ‘jouw.id’ een nieuwe decentrale data-infrastructuur ontwikkelt om zo de monopolisering van jouw persoonlijke data door big tech een halt toe te roepen.

- Wat is de definitie van artificiële intelligentie die Hans en Arno hanteren?

- Waarom is het internet - volgens Tim Berners-Lee, de uitvinder daarvan - een “broken” en “outdated incumbent system”?

- Waarom benadrukt Arno het belang van consent en Hans het belang van content als oplossingen? Hoe verschillen deze visies en zijn ze toch compatibel?  

- En hoe kan je als mediabedrijf je creativiteit ondersteunen door middel van data en AI, en daar ook nog zélf intelligentie door opbouwen?

You might also be interested in these articles...

Moonshots

In the 1960s, the United States fell behind in the space race with the Soviet Union. Yuri Gagarin was the first human to break through the Earth's atmosphere, a monumental achievement. Unable to accept this, the United States - through President John F. Kennedy - established the goal of landing the first person on the moon within a timespan of 10 years. The rest is history and the wording of such a distant, grand objective became known as the 'moonshot goal.'

Stating such a goal is even more important when things are a bit difficult. That was the case with Kennedy's example and is the case for many public broadcasters in Europe. The sentiment in politics is generally unfavorable, budget cuts are commonplace, and digital competition is capturing viewership share. Young people are increasingly unable to find public broadcasters, and consequently a significant strategic crisis has emerged. This is the situation in Scandinavia, Germany, the United Kingdom, and in our own country. Let alone the situation in Poland and Spain.

So, there is a crisis in public broadcasting in Europe, precisely at a time when polarization is increasing, and misinformation is rampant. Especially during such times, it is crucial to prioritize neutral reporting and foster a sense of community. Excellent leadership is invaluable in such circumstances. And it's not the first time that the BBC has set an example during such times. Tim Davie, the excellent Director-General of the BBC, spoke at a Royal Television Society event last month. His argument centered around the fact that the future of the United Kingdom is at risk in democratic, social and cultural terms. He saw three roles for the BBC in countering this threat. Pursuing truth with no agenda by reporting fearlessly and fairly. Backing the best British storytelling by investing in homegrown talent and creativity. Lastly, bringing people together by connecting everyone to unmissable content.

That's what you call a moonshot goal! Because what follows from this? The BBC must serve its 'customers' from every platform, at all times. BBC Three will be closed as young people will find BBC content online, via iPlayer. New services are being developed, such as BBC Verify: the future major fact-checker. Interventions will be made in the BBC organization to make all this possible. And finally, the BBC will also explore whether a new, better funding system than the archaic licensing fee can be developed.

Isn't it wonderful? In the United Kingdom, significant changes are being developed from a strategic perspective. In the Netherlands, we only see politically motivated cost-cutting measures within the public broadcaster, neglecting the pursuit of deliberate strategic advancement in the media sector. I rest my case...

READ MORE

Oege Boonstra interviewt Taco Rijssemus

Na een loopbaan bij de commerciële (SBS) en publieke (KRO-NCRV) omroep belandde Rijssemus bij producent IDTV, onderdeel van het Britse All3Media dat hem uiteindelijk richting Berlijn dirigeerde om ook de Duitse markt te veroveren. "Dat had ik niet verwacht, moet ik zeggen", aldus Rijssemus lachend. "Ik dacht: ze vragen me voor Amerika, of een bedrijf ergens in de UK misschien."

Wat trof Rijssemus aan en is Duitsland nog steeds 'de heilige graal'? "Je moet de balans vinden: hoeveel energie geeft en kost een baan je?"

READ MORE

Oege Boonstra interviewt Bert Habets

Hoe kwam deze student fiscaal recht en economie uiteindelijk in de mediawereld terecht en waarom wilde hij namens RTL zo graag Videoland overnemen? “We hebben daar veel van geleerd en ook heel veel fouten gemaakt, met name een deel infrastructuur totaal nieuw moeten bouwen”, blikt Habets terug. “Toen we 40.000 abonnees hadden, bleek het platform niet meer aan te kunnen…”

Inmiddels opereert hij vanuit München op de Duitse markt en past ook daar zijn ervaring toe met “het omkatten van een televisie- naar een streaming first-bedrijf.” Habets romantiseert zijn internationale carrière niet: “Je moet eerlijk zijn naar jezelf en het doen om de juiste redenen, anders wordt het gewoon een baan.”

READ MORE