2024 Predictions

January 25, 2024

2024 Predictions

January 25, 2024
It's only a matter of time before Big Tech will truly infiltrate and dominate the media world.

A new year is upon us. What are the major trends for the next 12 months, and what can we expect, not only in the Netherlands but also internationally? For those wanting to know what lies ahead in the longer term, it is best to turn to Evan Shapiro, the leading futurist in the American TMT sector. According to Shapiro, the valuations of Big Tech have once again risen to such incredible heights (for example, Apple and Microsoft are now worth over 3 trillion (!)  each), that it's only a matter of time before Big Tech will truly infiltrate and dominate the media world, in pursuit of advertising revenue. This invasion is expected to unfold through sports rights. While it hasn't reached the Netherlands yet, what happens in the US will undoubtedly make its way to us. The most captivating sports rights deal for us this year revolves around Formula 1, and it seems logical that this will be a battle between Ziggo and RTL. Amazon Prime will not join this battle for now.

Prediction 2: After a year of rest, media companies are actively pursuing economies of scale again. The initial talks between Warner Bros Discovery and Paramount have already taken place. It will be a busy year for dealmakers. As mentioned, Big Tech casts its shadow ahead, leading traditional media concerns (which are comparatively negligible in size) to strengthen their defenses. Big Tech might outpace them: the acquisition of a 'cheaply valued' company like Paramount is small matter for the new rulers. Many significant deals are on the horizon this year, surpassing the magnitude of the last major deal - the merger between Warner Bros and Discovery.

Prediction 3: The use of data will play an even larger role in the media world. The measurement of viewership and listenership figures has seen a revamp this year, and we can expect many more changes. The direction it will take is uncertain; currently, media companies benefit from various less objective measurement systems, but in the long run, this will change due to the arrival of Big Tech. In this domain, a real revolution is on the horizon.

Prediction 4: Public broadcasters will retain their value in Europe. Although we can anticipate the new coalition in the Netherlands will reduce the funding for the public broadcasting system, public broadcasters in our neighboring countries (and here as well) will survive. The required changes are enormous; just take a glance at the funding system of the BBC, which is under intense pressure. Nevertheless, the public broadcaster is definitely not heading for the slaughterhouse, contrary to the notion of many that its days are numbered.

The final prediction concerns the world of sports rights. In the past year, Serie A in Italy struggled to sell its rights. My prediction is that, also due to Big Tech's interest, sports rights prices will soar again. Excellent news for sports rights holders!

You might also be interested in these articles...

Oege Boonstra interviewt Taco Rijssemus

Na een loopbaan bij de commerciële (SBS) en publieke (KRO-NCRV) omroep belandde Rijssemus bij producent IDTV, onderdeel van het Britse All3Media dat hem uiteindelijk richting Berlijn dirigeerde om ook de Duitse markt te veroveren. "Dat had ik niet verwacht, moet ik zeggen", aldus Rijssemus lachend. "Ik dacht: ze vragen me voor Amerika, of een bedrijf ergens in de UK misschien."

Wat trof Rijssemus aan en is Duitsland nog steeds 'de heilige graal'? "Je moet de balans vinden: hoeveel energie geeft en kost een baan je?"

READ MORE

Oege Boonstra interviewt Bert Habets

Hoe kwam deze student fiscaal recht en economie uiteindelijk in de mediawereld terecht en waarom wilde hij namens RTL zo graag Videoland overnemen? “We hebben daar veel van geleerd en ook heel veel fouten gemaakt, met name een deel infrastructuur totaal nieuw moeten bouwen”, blikt Habets terug. “Toen we 40.000 abonnees hadden, bleek het platform niet meer aan te kunnen…”

Inmiddels opereert hij vanuit München op de Duitse markt en past ook daar zijn ervaring toe met “het omkatten van een televisie- naar een streaming first-bedrijf.” Habets romantiseert zijn internationale carrière niet: “Je moet eerlijk zijn naar jezelf en het doen om de juiste redenen, anders wordt het gewoon een baan.”

READ MORE

Oege Boonstra interviewt Erik Huggers: pleidooi voor samenwerking

Huggers kan bogen op een rijke loopbaan, met achtereenvolgens Endemol, Microsoft, BBC, Intel, Verizon en ViVo als werkgevers. “Toen dacht ik: het is genoeg geweest met de executive carrière, ik ga me op iets anders richten. Ik ben tegenwoordig meer bezig met investeren en voorzitter of commissaris bij een aantal bedrijven.”

Waarom zijn de grote ambities met iPlayer bij de BBC niet waargemaakt en wat is de gedachte achter Everyone TV?

Zijn advies: “Kijk naar het model wat de Engelse broadcasters nu met Freely aan het uitrollen zijn!”

READ MORE