Joost Koning

After working as an actor in theatre, film and television since he was 12 and consequently finishing the Theatre Academy in Maastricht, Joost (1996) studied Business Administration at the Vrije Universiteit Amsterdam (Cum Laude) and Strategic Management at the Erasmus University Rotterdam. During these last two studies, he made strategic assignments for multiple media companies wherein he helped solve challenges in practice.

Meanwhile, he started to conduct talkshows and podcasts for media trade magazine Broadcast Magazine. Guests were ranging from creatives to producers, from traditional media to tech and from text to the audio and video domain. In this way, he realised 175+ interviews with the most successful dutch media entrepreneurs and directors.

In 2023, Joost joined 3Rivers as a junior consultant. In this role, he combines his fascination for media-strategy, his love for asking the right questions and his clear and clarifying reporting skills.

Recent articles by

Joost Koning

Podcast met Hans Bouwknegt en Arno Otto: de demystificatie van data

Hans Bouwknegt is specialist in het hand in hand laten gaan van data met creativiteit. Hij behaalde zijn filosofie-PhD over conceptontwikkeling voor digitale media met summa cum laude. Momenteel adviseert hij verschillende mediabedrijven over hun data-strategie. Dit doet hij onder andere door middel van CIA; een tool om creativiteit te ondersteunen, bewijzen en verrijken met behulp van AI.

Arno Otto begon zijn carrière met advertenties en zoekwoorden op internet verkopen bij een bedrijf dat later door Google werd overgenomen. Later zat hij in in de board van onder andere RTL Nederland, P7S1 en Talpa Network. Tegenwoordig is hij een van de oprichters van Stichting Nederlandse Datakluis, wat onder de noemer ‘jouw.id’ een nieuwe decentrale data-infrastructuur ontwikkelt om zo de monopolisering van jouw persoonlijke data door big tech een halt toe te roepen.

- Wat is de definitie van artificiële intelligentie die Hans en Arno hanteren?

- Waarom is het internet - volgens Tim Berners-Lee, de uitvinder daarvan - een “broken” en “outdated incumbent system”?

- Waarom benadrukt Arno het belang van consent en Hans het belang van content als oplossingen? Hoe verschillen deze visies en zijn ze toch compatibel?  

- En hoe kan je als mediabedrijf je creativiteit ondersteunen door middel van data en AI, en daar ook nog zélf intelligentie door opbouwen?

READ MORE

Podcast met Tina Nijkamp en Vincent ter Voert over format-trends

Wat zijn de format-trends in het Nederlandse taalgebied en hoe doen Nederland en België het op het wereldwijde format-toneel?

Waarin zit de kunst van het maken en casten van reality-tv en waarom lijkt daar in dit tijdsgewricht extra vraag naar te zijn?

En welke programma’s hebben Tina en Vincent meegebracht om te bespreken?

Je hoort het in de 3Rivers: Joost Mag Het Weten podcast.

READ MORE