Stopping

May 1, 2023

Stopping

May 1, 2023
the number crunchers set the tone in the current era

I am rapidly approaching my 65th birthday. This prompts the same question from many friends and acquaintances: when are you going to stop? That is certainly worth considering, but I am thoroughly enjoying our great 3rivers team and the amazing projects we undertake for our clients. So the answer is always the same: not yet. After all, the wonderful world of media is in constant motion and therefore a fascinating work environment.

However, many media company managers are busy with stopping. In recent years, initiative after initiative has been developed, both pre- and post-Covid. But now that the growth has slowed down everywhere, it's time to cut back. This is not only happening with regards to traditional media activities, but also in the wonderful world of "new" media.

This month's very striking news was the discontinuation of Salto in France. This streaming service, founded by the country's three main broadcasters (TF1, M6, France Télevision), is definitively closing down. Salto was supposed to be the answer of the local French players to the American streamers. However, the number of subscribers did not grow beyond 800,000, making Salto a real bleeder for the shareholders. Add to this the fact that almost every broadcaster prefers its own brand when it comes down to online activities and it's clear that it's every man for himself. I'm curious to see how initiatives such as Britbox, Streamz, NL Ziet, and Joyn will fare. Closer cooperation with local players in the German market seems to be the direction CEO Bert Habets has in mind with the latter platform.  

Disney is also ruthlessly cutting back on non-profitable activities. The entire Metaverse division is being shut down in one fell swoop, with 800 people losing their jobs. It's remarkable how quickly the Metaverse (just a year ago, the Metaverse was the talk of the town at SXSW) is being discarded. Even Facebook, which changed its name to Meta (!), has scaled back its investments in the Metaverse.

I could go on and on about this phenomenon, because the number crunchers set the tone in the current era. Even the BBC is being forced to continue with cost-cutting measures, not only reducing staff but also cutting program budgets. Warner Discovery is the cost-cutting champion and the big Tech companies jobs are reducing jobs by the thousands.

Stopping activities is, of course, an energy drain that does not bring joy to anyone in an organization. That's why it's so crucial for companies to carefully consider what they especially do not want to do. As far back as the 1980s, Peters and Waterman recognized – while studying excellent companies – that the adage "stick to the knitting" is of great importance. In these difficult times, I wish this wisdom upon all media companies that want to take too big a risk.

You might also be interested in these articles...

Oege Boonstra interviewt Taco Rijssemus

Na een loopbaan bij de commerciële (SBS) en publieke (KRO-NCRV) omroep belandde Rijssemus bij producent IDTV, onderdeel van het Britse All3Media dat hem uiteindelijk richting Berlijn dirigeerde om ook de Duitse markt te veroveren. "Dat had ik niet verwacht, moet ik zeggen", aldus Rijssemus lachend. "Ik dacht: ze vragen me voor Amerika, of een bedrijf ergens in de UK misschien."

Wat trof Rijssemus aan en is Duitsland nog steeds 'de heilige graal'? "Je moet de balans vinden: hoeveel energie geeft en kost een baan je?"

READ MORE

Oege Boonstra interviewt Bert Habets

Hoe kwam deze student fiscaal recht en economie uiteindelijk in de mediawereld terecht en waarom wilde hij namens RTL zo graag Videoland overnemen? “We hebben daar veel van geleerd en ook heel veel fouten gemaakt, met name een deel infrastructuur totaal nieuw moeten bouwen”, blikt Habets terug. “Toen we 40.000 abonnees hadden, bleek het platform niet meer aan te kunnen…”

Inmiddels opereert hij vanuit München op de Duitse markt en past ook daar zijn ervaring toe met “het omkatten van een televisie- naar een streaming first-bedrijf.” Habets romantiseert zijn internationale carrière niet: “Je moet eerlijk zijn naar jezelf en het doen om de juiste redenen, anders wordt het gewoon een baan.”

READ MORE

Oege Boonstra interviewt Erik Huggers: pleidooi voor samenwerking

Huggers kan bogen op een rijke loopbaan, met achtereenvolgens Endemol, Microsoft, BBC, Intel, Verizon en ViVo als werkgevers. “Toen dacht ik: het is genoeg geweest met de executive carrière, ik ga me op iets anders richten. Ik ben tegenwoordig meer bezig met investeren en voorzitter of commissaris bij een aantal bedrijven.”

Waarom zijn de grote ambities met iPlayer bij de BBC niet waargemaakt en wat is de gedachte achter Everyone TV?

Zijn advies: “Kijk naar het model wat de Engelse broadcasters nu met Freely aan het uitrollen zijn!”

READ MORE