SXSW 2022: Metaverse onder de loep

April 2, 2022

SXSW 2022: Metaverse onder de loep

April 2, 2022
Is er maar één Metaverse, of zijn er verschillende?

Vele collega’s uit de televisiewereld bezoeken jaarlijks een beurs of een evenement. MIP en MIPCOM in Cannes mogen zich elk jaar verheugen in een hele schare content hungry Nederlanders. NAB en IBC bieden daarnaast de meer in technologie geïnteresseerden een platform om zich te informeren. Een klein groepje, je zou haast zeggen de ‘digitale avant-garde’, richt zich al een aantal jaren op South-by-SouthWest, kortweg SXSW genoemd, een aansprekende conferentie annex festival in Austin, Texas. Oege Boonstra doet verslag voor BM.

SXSW begon jaren terug als muziekfestival, verbreedde dat al spoedig naar film en heeft daarnaast een succesvolle digitale component ontwikkeld. De ‘interactieve’ conferentie is uitgegroeid tot een massaal Tech-evenement met honderden kleine en grote presentaties, panels, interviews en optredens. Alumni Roeland Stekelenburg en Erwin Blom kunnen met genoegen verhalen van de introductie van Twitter, de presentatie van Elon Musk en ga zo maar door.

De beurs werd dit jaar na twee noodgedwongen online evenementen weer live in Austin georganiseerd. Het kostte niet veel moeite om te besluiten een keer mee te gaan: als je inspiratie zoekt of de laatste trends op het gebied van media-innovatie wilt ontdekken is dit the place to be. Wie wil er niet geïnformeerd worden over de laatste Tech-ontwikkelingen door professor Amy Webb of de trends gepresenteerd krijgen door hoogleraar Scott Gallaway? De tien ‘non-obvious trends’ van Rahit Barghawa waren ook een feest om naar te luisteren. Het legendarische vakblad Variety heeft een researchafdeling opgezet en kwam met een reeks opmerkelijke data en analyses. En aan het einde volgde nog het optreden van een ware legende, waarover later meer.

Fiets

Vrijgevig
Amy Webb verraste een volgepakte zaal met haar laatste rapport over Tech trends. Ze richtte het Future Today Institute op en is zo vrijgevig alle onderzoeken van haar instituut online te zetten. In een onvoorstelbaar tempo kwamen de laatste inzichten over Artifical Intelligence, de Metaverse (hét onderwerp op deze SXSW) en Synthetic Biology voorbij. Haar overzicht van de ontwikkelingen op het gebied van AI maakten wel duidelijk dat ons allen nog heel wat gebruikersgemak te wachten staat.

‘Facial recognition’ gaat wellicht vervangen worden door ‘Heartbeat recognition’ en ook op het gebied van ‘search’ staat ons nog een revolutie te wachten. Daarnaast legde ze kordaat uit hoe de brug gaat worden geslagen tussen de reële en de virtuele wereld in de Metaverse. Op het terrein van Synthetic Biology kwam ze met een reeks projecten die nu al in voorbereiding zijn op universiteiten en onderzoeksinstellingen: van synthetisch DNA tot kunstmatig gekweekt kippenvlees.

Ook op het gebied van
‘search’ staat ons nog
een revolutie te wachten

Immers, bij de Super Bowl consumeren Amerikaanse 75 miljoen kippen en dan moet je productiviteit opvoeren. Amy vindt dit ook afkeurenswaardig, maar wie geïnteresseerd is in haar technologie trends: op deze site is een rijkdom aan informatie te downloaden.

Scott Gallaway kreeg de lachers op de hand met zijn Provocative Predictions. Hij raadde een eveneens volle zaal twee jaar terug aan aandelen Tesla direct van de hand te doen. Wie dat heeft gedaan, heeft sindsdien een verzeventienvoudiging (!) van de waarde gemist. Hij liet zich door deze kleine tegenslag niet uit het veld slaan en kwam met een reeks aan provocatieve voorspellingen: Apple wordt de winnaar in de Metaverse, Facebook’s Mark Zuckerberg gaat ondanks de nieuwe naamgeving van zijn bedrijf (Meta) deze slag missen en Poetin gaat alle huidige oligarchen laten vallen om een nieuwe generatie van dit soort personen op te bouwen.

SXSW

Variety+
Als je nog geïnteresseerd bent in toekomstige investeringen: kies voor sportrechten, mediabedrijven en luxegoederen. Dit zijn de ‘brands’ die in de toekomstige economie van grote waarde zullen blijken te zijn. Wie deze provocatieve denker wil volgen: meld je hier aan.

Variety+, het onderzoek platform van dit vermaarde vakblad, kwam ook met een rijke verzameling analyses. Zo maar een paar opmerkelijke inzichten van analisten Andrew Wallenstein en Gavin Bridge:

– De wereldwijde content spend is in de laatste twee jaar met 61% (!) gestegen, and that’s a fact. We leven dus echt in ‘The Golden Age of Content’: als content providers het nu niet maken doen ze het waarschijnlijk nooit meer;
– Betaaltelevisie gaat het de komende jaren nog moeilijker krijgen en kan alleen overleven door excessief te investeren in sportrechten, waarvan de waarde in de komende jaren weer fors zal toenemen;
– De Box Office doctrine van de majors gaat ook na corona teloor. Het ’90 dagen bioscoop window’ gaat op de schop. Het verdwijnt of gaat naar maximaal 45 dagen;
– Themaparken komen er na de ellende van de afgelopen twee jaar weer helemaal bovenop. Goed nieuws voor de Efteling;
– De Metaverse is alleen maar een hype en gaat als web 3.0 versie niet mainstream worden.

Wie geïnteresseerd is in de slides van deze geweldige presentatie moet mij maar even een mail sturen: oege@3rivers.nl Dat laatste punt was wel zeer opmerkelijk, gezien het feit dat Facebook zo fundamenteel inzet op de Metaverse. Velen zien dat anders en daarom deze korte verhandeling over deze ook voor de media zo fundamentele ontwikkeling.

Exploderen
Zoals hierboven vermeld, als er één begrip op deze SXSW in ieders mond lag is het wel de Metaverse. Sinds Mark Zuckerberg zijn bedrijf Meta ging noemen, werd het begrip pas echt ‘hot’. Want als ‘de Zuck’ zich er tegenaan gaat bemoeien, zal het wel iets heel bijzonders zijn. Aldus geschiedde op de SXSW-conferentie, het aantal bijeenkomsten dat over de Metaverse ging explodeerde.

Meta

Maar wat is dat nou eigenlijk, die Metaverse? Een belevingswereld waar je toetreedt door het dragen van een Oculus? Een nieuwe game-omgeving, die je gewoon met je toetsenbord en muis tot werkelijkheid laat komen? Een virtuele wereld met eindeloze mogelijkheden? Of is het gewoon een nieuwe versie van die innovatie uit 2003, Second Life? En is er maar één Metaverse, of zijn er verschillende?

Is er maar één
Metaverse, of
zijn er verschillende?

Vele deskundigen braken zich het hoofd over de materie en ook Zuckerberg, die via een videoverbinding communiceerde, had er natuurlijk een mening over. De gemeenschappelijke noemer was toch wel dat het om een nieuwe versie van internet gaat, waar mensen elkaar op een andere manier gaan ontmoeten. Een omgeving waar je je creativiteit ongebreideld kunt botvieren en waar alles mogelijk is, bijvoorbeeld door naast Zuckerberg te gaan wonen door een stukje grond in zijn buurt te kopen.

Dat onroerend goed koop je met crypto ’s en registreer je met NFT’s. O ja, en als je de Metaverse binnen wilt gaan, moet je eerst wel even een Avatar aanmaken. Of, als het kan, maar gewoon een aantal, dan kan je variëren in welke gedaante je in de Metaverse wilt bewegen.

Dominant
Zuckerberg heeft natuurlijk maar één gedachte: hij wil dé versie van de Metaverse gaan bouwen, zoals hij net als bij sociale netwerken de dominante partij gaat worden. Met Facebook is hij afhankelijk van advertentie-inkomsten (98% van Facebook’s inkomsten bestaan uit advertenties), in ‘zijn’ Metaverse kan hij echter fors gaan verdienen aan fysieke producten (à la Amazon) of applicaties (à la Apple). Voilà, Facebook’s afhankelijkheid van advertenties in één keer opgelost!

Maar er zijn meer kapers op de kust. Het bedrijf Sandbox heeft al een Metaverse operationeel en verleidde rapper Snoop Dogg alvast een mansion te bouwen in hun Metaverse. Kunnen de fans lekker naast hem een plot aanschaffen met crypto’s. En ook topmerken als Adidas en Gucci investeren kennelijk in deze Metaverse. De avatars zien er nog een beetje klungelig uit, maar in ieder geval krijg je het gevoel dat Facebook hier niet een ‘free ride’ gaat krijgen.

Vraag is wie hier nu allemaal op zit te wachten. Het geheim zit hem misschien in de droge constatering van één van de vele deskundigen, professor Charlie Fink: in de Metaverse moet je vooral kunnen doen wat je niet kunt in de echte wereld. Misschien kan ik dan toch die hike in de Himalaya doen…

Tegengeluid
SXSW werd lange tijd gedomineerd door Tech-optimisten. En laten we ook wel zijn: muziek luisteren heeft een enorme diepte gekregen door de recommendation engines van de muziekstreamers als Spotify, televisie heeft een nieuwe dimensie gekregen door de activiteiten van de videostreamers zoals Netflix, Uber vergemakkelijkt transport en welke wielrenner kan nog zonder Strava?

Maar de keerzijde van sociale media werd tijdens SXSW ook belicht: Nobelprijswinnaar Maria Ressa, die eenzaam vecht tegen de Filipijnse dictator Duarte, mocht haar land niet uit en moest daarom via een videoverbinding haar scherpe kritiek op sociale media ventileren. De ongeremde werking van algoritmen werkt desinformatie in de hand en holt democratieën uit. Reisgenoten Gerard Dielessen en Roeland Stekelenburg besloten ter plekke in Austin hun presentie op Facebook te beëindigen. Daarmee werd misschien ook en nieuwe trend zichtbaar: mensen gaan ‘ontdigitaliseren’ als platforms geen gepaste maatregelen nemen tegen uitwassen.

De opvolger van
Paul Verhoeven
dient zich aan…

Hollands glorie en slotact
Het Filmfestival werd opgeluisterd door een aantal wereldpremières. Eén daarvan had een Hollands tintje, want regisseur Halina Reijn was het stralende middelpunt van de vertoning van Bodies, Bodies, Bodies. Een ‘film noir’ over een reeks moorden in een kleine groep mensen in een afgelegen Amerikaanse villa met een wel heel verrassende twist aan het eind. Het Amerikaanse publiek vermaakte zich enorm, was zeer luid en beloonde de steeds Amerikaanser wordende Halina met een ovationeel applaus. De opvolger van Paul Verhoeven dient zich aan…

Parton

SXSW werd afgesloten zoals het hoort: met een knalfuif. Het Muziekfestival, de oorsprong van SXSW, was al een aantal dagen bezig en gaf veel jong talent, dé bands van de tweede helft van de jaren 20, een prachtig podium. Daarna kwam echter het grote werk: Dolly Parton gaf acte de présence, geheel volgens de doctrine van SXSW met de launch van Dollyverse, haar versie van de Metaverse. Enthousiast geïntroduceerd door een blockchainbedrijf konden de festivalgangers NFT’s van haar nieuwe album kopen met cryptovaluta. Gelukkig ging het gewoon om de muziek en gaf de 76-jarige Dolly een knallend concert.

Haar opmerking tijdens een iets te lang interview (“fortunately my husband was making advances to a very attractive lady in the bank office, which inspired me to create the song Joline and made me some money”) verbrak het mysterie van de Metaverse: ook hier gaat het gewoon om geld verdienen…

Bron: BM/Oege Boonstra

You might also be interested in these articles...

Sports Trends

123 million Americans watched the Super Bowl live on February 12th. This unbelievable number once again marks the power of live sports broadcasts on television, a dream marriage for every advertiser. Those who want to reach a broad mass audience gladly choose the Sports-TV combination. This year will be a fantastic year for broadcasters who are (partly) dependent on advertising for financing. The European Football Championship, the Olympic Games, and a series of other great events; TV advertising will break records this year. The old medium is not doing so bad after all.

It's no wonder that the value of sports rights keeps increasing. The English Premier League remains the unrivaled frontrunner in this regard. In December, the new deal for domestic rights was sealed for the unbelievable amount of nearly 8 billion euros, an increase of 30% compared to the previous 3-year deal. Several pay TV channels have become entirely dependent on top football, know that the streamers will enter the battle and have no option but to engage. Of course, this will lead to accidents if policies remain unchanged. An intelligent solution has been found in the Netherlands, where long-term, joint exploitation of football rights leads to a win-win situation.

At the beginning of this year, two notable new initiatives emerged elsewhere. First off, a very remarkable deal in the United States came about between players who were fierce competitors until recently. In the United States, sports on TV belonged to ESPN. In its heyday, as many as 100 million Americans subscribed to ESPN 1 and 2, and sports rights were long-term deals, ensuring no surprises on the cost side would emerge. Shareholder Disney was, of course, delighted with this simple but highly effective business model for years. However, in recent years, concrete decay has been detected: cord-cutting undermined the revenue model, and alternative programming from streamers did the rest. Disney's own streaming service ESPN+ couldn't fill the gap.

Under pressure, everything becomes fluid, as became evident again at the beginning of the year. The three sworn archenemies Fox, Disney, and Warner Bros. Discovery are joining forces to launch a sports streaming platform. This is not just a deal where a common front door is created, behind which all services are separately served. It seems to become truly one platform where all content is available at one common price. The name for the new platform has not yet been announced, but it is possible that old brands like ESPN will make way for a new one.

A more modest initiative emerges in Europe. The EBU (European Broadcasting Union) starts Eurovision Sport, making intelligent use of a well-known brand. Here too, it's about one platform, on which all swimming, athletics, and gymnastics should be visible. Of course, this initiative pales in comparison to what's happening in the US, but it's innovative nonetheless. The 'old media' are renewing themselves under pressure from consumer demand and the undoubtedly impending attack from the major streamers.

READ MORE

2024 Predictions

A new year is upon us. What are the major trends for the next 12 months, and what can we expect, not only in the Netherlands but also internationally? For those wanting to know what lies ahead in the longer term, it is best to turn to Evan Shapiro, the leading futurist in the American TMT sector. According to Shapiro, the valuations of Big Tech have once again risen to such incredible heights (for example, Apple and Microsoft are now worth over 3 trillion (!)  each), that it's only a matter of time before Big Tech will truly infiltrate and dominate the media world, in pursuit of advertising revenue. This invasion is expected to unfold through sports rights. While it hasn't reached the Netherlands yet, what happens in the US will undoubtedly make its way to us. The most captivating sports rights deal for us this year revolves around Formula 1, and it seems logical that this will be a battle between Ziggo and RTL. Amazon Prime will not join this battle for now.

Prediction 2: After a year of rest, media companies are actively pursuing economies of scale again. The initial talks between Warner Bros Discovery and Paramount have already taken place. It will be a busy year for dealmakers. As mentioned, Big Tech casts its shadow ahead, leading traditional media concerns (which are comparatively negligible in size) to strengthen their defenses. Big Tech might outpace them: the acquisition of a 'cheaply valued' company like Paramount is small matter for the new rulers. Many significant deals are on the horizon this year, surpassing the magnitude of the last major deal - the merger between Warner Bros and Discovery.

Prediction 3: The use of data will play an even larger role in the media world. The measurement of viewership and listenership figures has seen a revamp this year, and we can expect many more changes. The direction it will take is uncertain; currently, media companies benefit from various less objective measurement systems, but in the long run, this will change due to the arrival of Big Tech. In this domain, a real revolution is on the horizon.

Prediction 4: Public broadcasters will retain their value in Europe. Although we can anticipate the new coalition in the Netherlands will reduce the funding for the public broadcasting system, public broadcasters in our neighboring countries (and here as well) will survive. The required changes are enormous; just take a glance at the funding system of the BBC, which is under intense pressure. Nevertheless, the public broadcaster is definitely not heading for the slaughterhouse, contrary to the notion of many that its days are numbered.

The final prediction concerns the world of sports rights. In the past year, Serie A in Italy struggled to sell its rights. My prediction is that, also due to Big Tech's interest, sports rights prices will soar again. Excellent news for sports rights holders!

READ MORE

Podcast met Tina Nijkamp en Vincent ter Voert over format-trends

Wat zijn de format-trends in het Nederlandse taalgebied en hoe doen Nederland en België het op het wereldwijde format-toneel?

Waarin zit de kunst van het maken en casten van reality-tv en waarom lijkt daar in dit tijdsgewricht extra vraag naar te zijn?

En welke programma’s hebben Tina en Vincent meegebracht om te bespreken?

Je hoort het in de 3Rivers: Joost Mag Het Weten podcast.

READ MORE